onsdag 16 september 2009

Kyrkovalet

Jag har förtidsröstat i kyrkovalet - det som kallas "det glömda valet". Jag är medlem i Svenska kyrkan och vill ta ansvar för mitt medlemskap. Jag är ju också angelägen att socialdemokratiska värderingar har ett starkt inslag i kyrkans politik. Och idag hittar jag ännu ett skäl till att rösta - nämligen när jag läser dagens Nerikes Allehanda: i en artikel intervjuas Sverigedemokraternas första namn på alla deras listor, Daniel Spiik. I en anna intervjuas statsvetaren Henrik Oscarsson på Göteborgs universitet. Han skriver om SD "om partiet har en för hög svansföring kan det mobilisera väljare som inte gillar Sverigedemokraterna och som annars inte skulle gå och rösta". En väldigt hög svansföring tycker jag att Daniel Spiik har i intervjun. Lågvattenmärket är (och det står också på tidningens första sida) när han säger om homosexualitet att "det enda tråkiga är när flickor är lagda åt det hållet. Det försämrar ju oddsen för en annan". I ett uttalande har Daniel Spiik säkert helt rätt: "många röstar nog för att vi inte ska få mer utrymme".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar