torsdag 16 april 2009

Att vara i opposition

Att vara i opposition - om detta har jag skrivit tidigare. Idag funderar jag alldeles extra över vad det innebär rent allmänt men i synnerhet vad det innebär om man ingår i ett presidium, dvs i mitt fall är andre vice ordförande i en nämnd. Just idag har det inneburit att på förmiddagen delta i ett utskott där majoriteten och oppositionen tillsammans och med stor inlevelse har diskuterat hur vi ska kunna minska nämndens kostnader utan att det drabbar dem vi ska stödja. Vi har "vänt på alla stenar", vi har ställt knepiga frågor till tjänstemännen, gett utredningsuppdrag - allt i en gemensam strävan att vår kostnader ska rymmas i de nya, krympta ramarna. Ett möte där det verkligen kändes att vi hjälptes åt.
I går var det nämndsammanträde med diskussioner i god stämning.
På eftermiddagen idag deltog jag i ett möte där det visade sig att något allvarligt hänt i vår verksamhet och att förvaltningschefen känt till det sedan före påsk och ordföranden sedan igår då hon kom hem från utlandsresa och inte var tillgänglig dessförinnan. Om nu ett presidium är nämndens ledning så undrar jag varför förvaltningschefen inte kontaktade mig före påsk eller varför ingen av dem nämnde något om det skedda vid något tillfälle under gårdagens långa sammanträdeseftermiddag...
Eller är presidiets uppgift enbart att förbereda nämndens sammanträden? Det går runt i mitt huvud! Och det känns INTE roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar