måndag 23 mars 2009

Mer om tandvård

Nu har jag också läst en dubbelsidig artikel i dagens DN om tandvårdens brister. Artikelns rubrik är Det är en fasansfull skam att vara tandlös". Björn Klinge, professor i odontologi har låtit tillverka en protes som gör att han ser tandlös ut. Så här säger han om folks reaktioner när han bär den: Folk backade in i väggen när jag talade med dem - ingen ville ha med mig att göra!..."
I artikeln läser jag om tandvårdsförsäkringen genom tiderna: "Dåliga tänder har länge varit en klassmarkör i Sverige. Den tandvårdsförsäkring som infördes 1974 skulle ända på den saken: all tandvård subventionerades, folktandvården byggdes ut och staten reglerade tandläkarnas priser... Men under 1990-talets ekonomiska kris urholkades tandvårdsförsäkringen och efter regeringen Perssons tandvårdsreform 1999 blev det ännu mer kostsamt att gå till tandläkaren."
Det är smärtsamt att veta att vårt parti står för en förändring som ökar, inte minskar klasskillnaden vad gäller goda tänder.
Jag tycker som Björn Klinge, som i DN-artikeln säger att han i många år propagerat för att tandvården ska ingå i sjukförsäkringen och därmed omfattas av högkostnadsskyddet för sjukvård. Dyrt för samhället! Ja, men en fråga om solidaritet och jämlikhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar